fbpx

Deklaracja dostępności to obowiązkowy element każdej strony internetowej lub aplikacji podmiotu publicznego. Ostatnie zmiany w przepisach wprowadziły nowe wymagania techniczne dotyczące jej tworzenia i struktury. W niniejszym artykule przedstawimy jakie zmiany wprowadziły nowe regulacje.

16 lipca 2024 roku został opublikowany dokument Ministra Cyfryzacji. Dotyczy warunków technicznych publikacji i struktury dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności. Warunki te są znowelizowane, nazwane zostały jako wersja 2.0 i są uzupełnieniem do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku, czyli  „Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych” zwanej potocznie ustawą o dostępności (w skrócie UDC). Warunki te stanowią dopełnienie ustawy w zakresie tworzenia i struktury deklaracji dostępności.
Ustawa o dostępności cyfrowej zobowiązuje w art. 10 podmioty publiczne (objęte ustawą) do sporządzania w sposób dostępny cyfrowo deklaracji dostępności.

Art. 12 tej ustawy zobowiązuje ministra właściwego do spraw informatyzacji między innymi w punkcie 7:
„udostępniania na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) warunków technicznych publikacji oraz struktury dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.”

Warunki techniczne odnoszą się zarówno do deklaracji dostępności strony internetowej, jak i aplikacji mobilnej.

Warunki objęte rozporządzeniem nie powodują dodania do ustawy kolejnych dodatkowych elementów. Struktura tworzenia i struktura deklaracji dostępności objęta już była wymogami, dlatego obecne zmiany nazwano wersją 2.0. Cel i format deklaracji dostępności nie ulega zmianie.
Deklaracja ma pełnić rolę informacyjną dla wszystkich osób, które chcą dowiedzieć się czy są, i jakie napotkają przeszkody w korzystaniu  i pozyskiwaniu informacji ze strony internetowej lub aplikacji mobilnej danego podmiotu publicznego. Z deklaracji powinni dowiedzieć się, gdzie znajduje się dany podmiot publiczny, czy i jakie bariery architektoniczne może napotkać jeśli będzie chciał fizycznie udać się do siedziby podmiotu, jakie udogodnienia i bariery informacyjno komunikacyjne może napotkać jeśli chce załatwić interesującą go sprawę oraz z kim się kontaktować, żeby zgłosić problem dostępności.

Wersja 2.0 dodaje jako obowiązkowy element struktury deklaracji sekcję odnoszącą się do dostępności informacyjno-komunikacyjnej. Również w części określenia statusu zgodności obecnie status będziemy określać jako zgodny, częściowo zgodny lub niezgodny z załącznikiem do ustawy UDC.Dotychczas była to zgodność z samą ustawą.

W przypadku gdy określimy w deklaracji status zgodności w kolejnej części musimy podać podstawę w oparciu o którą określamy status; czy to w oparciu o samoocenę wówczas podajemy link do własnego raportu lub wypełnionej listy kontrolnej; czy też gdy zleciliśmy audyt firmie zewnętrznej, wówczas podajemy jej nazwę i dołączamy raport z audytu. Ewentualnie taką podstawą może być oświadczenie firmy zew. tworzącej stronę internetową lub aplikację mobilną, że stworzona strona lub aplikacja spełnia standardy dostępności WCAG 2.1 na poziomie AA.

Wersja 2.0. wprowadza konkretne brzmienie treści, które muszą być umieszczone w deklaracji, szczegóły znajdziesz w treści rozporządzenia.

Bardzo ważnym aspektem jest format deklaracji dostępności. Format jest niezmienny, natomiast chcę o tym wspomnieć ponieważ często w testowaniu lub audycie spotykam się np. z deklaracją w formacie PDF. Wersja PDF oczywiście może być zamieszczona jako dodatkowy plik.  Natomiast deklaracja musi być zawsze w formacie HTML i musi w kodzie zawierać konkretne, wymienione opisywanym dokumencie, znaczniki oraz atrybuty id.

Co to oznacza dla podmiotów publicznych?

Podmioty publiczne muszą dostosować swoje deklaracje dostępności do nowych wymogów. Zmiany dotyczą zarówno nowych, jak i już istniejących deklaracji dostępności stron oraz aplikacji.

Ważne daty:

  • 1 sierpnia 2024 r.: Weszły w życie nowe przepisy.
  • 31 marca 2025 r.: Termin na dostosowanie wszystkich deklaracji do nowych wymogów.

Zachęcam do zapoznania się z nowymi wymogami. Wymogi te obowiązują i muszą być zastosowane w deklaracjach dostępności  nowych lub zaktualizowanych stronach / aplikacjach. Natomiast najpóźniej dostosowanie wszystkich deklaracji dostępności do nowych warunków musi nastąpić do końca marca przyszłego roku, czyli do terminu corocznego przeglądu. Przygotujcie się do zmian.

Gdzie znaleźć więcej informacji?

Opisany dokument warunków technicznych wersji 2.0 można znaleźć na stronie, poniżej link:

Warunki techniczne publikacji oraz struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności (bip.gov.pl)

Autor:
Tomasz Szymczak

...