Pierwsza edycja projektu „Z językami po sukces” dobiega końca. Projekt, dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), ma na celu podniesienie kompetencji językowych i osobistych oraz wzrost aktywności społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością wzroku w wieku 18–60 lat z terenu całej Polski.

W ramach projektu uczestnicy mieli możliwość udziału w zajęciach językowych z angielskiego, niemieckiego i hiszpańskiego, dostosowanych do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących, a także mogli skorzystać z jednej z form wsparcia z zakresu rozwoju osobistego, takich jak warsztaty rozwojowe, moderowana grupa wsparcia, coaching indywidualny czy konsultacje z psychologiem.

Jednym z elementów projektu było szkolenie informatyczne, które umożliwiło każdemu uczestnikowi indywidualne wsparcie w zakresie obsługi narzędzi technologicznych. Szkolenie obejmowało m.in. naukę obsługi programu Zoom, korzystania z Dysku Google, poruszania się po autorskiej platformie e-learningowej przeznaczonej dla uczących się języków obcych oraz zapoznanie się z innymi aplikacjami wspomagającymi naukę. Ponieważ wszystkie działania projektowe odbywały się w trybie zdalnym, sprawna obsługa komputera i smartfona była kluczowym elementem umożliwiającym pełne wykorzystanie możliwości edukacyjnych i wsparcia.

Indywidualne spotkania pozwoliły nam poznać potrzeby uczestników, a także dostosować przekazywane treści do ich potrzeb. Osoby z niepełnosprawnością wzroku tworzą niezwykle zróżnicowaną grupę. Wśród nich znalazły się osoby całkowicie niewidome, ociemniałe oraz niedowidzące. Większość uczestników korzystała z czytników ekranu, jednak sposób obsługi był różny – część osób pracowała wyłącznie za pomocą klawiatury, podczas gdy inni łączyli pracę czytnika z programem powiększającym i myszką komputerową. Dominującym systemem operacyjnym był Windows, którego używało około 95% uczestników, a wszyscy korzystający z czytnika ekranu opierali się na programie NVDA. Jeśli chodzi o smartfony, około 60% uczestników preferowało urządzenia marki iPhone.

Szkolenie informatyczne rozpoczęło się od zapoznania uczestników z aplikacją Zoom, gdzie uczyli się instalacji, konfiguracji, dołączania do spotkań oraz poruszania się po interfejsie z wykorzystaniem dedykowanych skrótów klawiszowych. Następnym zakresem tematycznym była obsługa Dysku Google, który w naszym projekcie stał się miejscem przechowywania i udostępniania materiałów edukacyjnych w formie audio, wideo i tekstowej. Dla wielu osób, zwłaszcza tych, które wcześniej nie miały styczności z tą aplikacją, opanowanie konfiguracji oraz różnorodnych skrótów klawiszowych okazało się dużym wyzwaniem, co jednak świadczyło o ich determinacji i zaangażowaniu. Kolejnym etapem szkolenia było zapoznanie uczestników z naszą autorską platformą kursową, umożliwiającą naukę języka angielskiego na poziomach A2, B1 i B2. Dla nowych użytkowników przygotowaliśmy poradniki, które krok po kroku wyjaśniały nawigację oraz sposób rozwiązywania ćwiczeń, co znacznie ułatwiło przyswajanie nowych umiejętności. W trakcie zajęć pojawiały się również elementy ogólnej obsługi komputera, co było szczególnie pomocne dla osób korzystających z czytników ekranu i potrzebujących wsparcia przy poruszaniu się po systemie operacyjnym oraz Internecie.

Kluczowym aspektem szkolenia było podejście indywidualne – każdy uczestnik miał swoje unikalne potrzeby i tempo nauki, co wymagało elastyczności i dostosowania szkolenia i materiałów do konkretnej osoby. Największą rolę odgrywa jednak sam uczący się, który musi wykazać się determinacją, chęcią nauki i gotowością do zmiany swoich nawyków.

Przełamywanie barier technologicznych i psychicznych, a także systematyczna praktyka i samodzielne ćwiczenia stanowią fundament osiągnięcia sukcesu.

Z satysfakcją możemy stwierdzić, że uczestnicy szkolenia, niczym wędkarze doskonalący swoją technikę, opanowali obsługę narzędzi informatycznych i są gotowi do dalszego, samodzielnego rozwoju.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ich determinację, wysiłek i zaangażowanie w naukę.

Autor:
Tomasz Szymczak

...