Ostatnie warsztaty rozwojowe w ramach trzeciej edycji projektu „Młodzi Sprawni Językowo” poświęcone były odkrywaniu i uświadamianiu sobie swoich talentów i potencjału. Ten obszar rozwojowy jest jednym z najprzyjemniejszych, dających ogromną satysfakcję i poczucie znalezienia swojego miejsca w życiu. I tak właśnie jest, bo osoba szczęśliwa to taka, która wie, jakie ma talenty, zdolności i umiejętności i umie z nich korzystać.
W powszechnym przekonaniu talent to coś wyjątkowego, dar, którym obdarzeni są tylko wybrani. Jednak KAŻDY z nas ma swoje szczególne talenty i potencjał, z którym się rodzi, a są to pewne predyspozycje, cechy wrodzone, tak jak cechy charakteru. Jednak talent można zmarnować, jeśli się go nie rozwija, można nie wykorzystać swojego potencjału, co jest szkodą dla danej osoby i społeczności, w której żyje. Dlatego do talentu należy dodać drugi element – pracę nad jego odkryciem, nazwaniem i rozwijaniem.
Jednymi z najbardziej znanych badań nad talentami są te przeprowadzone w Instytucie Gallupa w Stanach Zjednoczonych, instytucji zajmującej się badaniem opinii publicznej, a dzisiaj także efektywnością pracy. W drugiej połowie XX w. przez 30 lat badano talenty i potencjał wielu osób, w rezultacie powstał słynny już dziś test Gallupa, czyli badanie Clifton StrengthsFinder, które obiektywnie określa unikalne talenty każdego człowieka. Zidentyfikowano 34 talenty neuronalne, czyli obszary, w których indywidualny potencjał każdego człowieka ma szansę stać się jego silną stroną. Te 34 silne strony podzielono na 4 domeny: wykonywanie, wywieranie wpływu, budowanie relacji i myślenie strategiczne. Z listy 34 talentów, 5 obszarów tworzy nasze najmocniejsze strony, nasz wyjątkowy zestaw talentów, które się nawzajem uzupełniają i wzmacniają. Tutaj definicją talentu jest wszystko to, co nam łatwo przychodzi, jest dostępne i powtarzalne, w co nie musimy wkładać aż tak wielkiego wysiłku, by osiągnąć sukces.
Uczestnicy warsztatów, słuchając opisu 34 talentów, przede wszystkim poszukiwali w sobie odpowiedzi na pytanie: Co przychodzi mi z łatwością? Co lubię robić? W czym jestem dobra/dobry? Przy czym zapominam, że upływa czas? Dużą podpowiedzią są nasze sukcesy, momenty, gdzie nam się powiodło do tej pory i jakie cechy sprawiły, że tak się stało, ale także to, co nam mówią inni – co w nas lubią, z czego korzystają (np. zwracają się o radę lub z prośbą o pomoc w organizacji czegoś), a nawet to, za co nas krytykują, bo tam też może być ukryty nasz talent, tylko jeszcze nie w swojej dojrzałej formie.
Uświadomienie sobie swoich talentów to dopiero początek przygody. Kolejnym krokiem jest zadanie sobie pytania, na ile talenty, które posiadam, są dojrzałe, a nad czym jeszcze potrzebuję popracować? Przykładowo, jeśli ktoś ma talent zgody w niedojrzałej wersji, nie będzie lubił kłótni i będzie ich unikał za wszelką cenę. W dojrzałej formie tego talentu osoby nim obdarzone będą umiały dochodzić do zgody, konfrontując się z różnicami czy problemami, będą wnosić pokój i porozumienie.
Warsztaty zakończyliśmy uświadomieniem sobie wszystkich swoich zasobów – do tego wykorzystaliśmy piramidę Diltsa i metaforę kufra. Każdy z satysfakcją opisywał swój zapakowany po brzegi kufer, pełen skarbów, które starczą na całe życie. Należy jedynie o nie dbać, szlifować i korzystać z pożytkiem dla siebie i innych.
Dziękuję wszystkim uczestnikom warsztatów za zaangażowanie i hojne dzielenie się sobą i swoimi doświadczeniami z innym. Wszystkim życzę powodzenia w realizacji swoich marzeń, do zobaczenia na ścieżkach rozwoju😊
Wszystkich zainteresowanych pracą nad swoimi talentami i potencjałem zachęcamy do kontaktu z Fundacją Strefa Innowacji i skorzystania z sesji coachingu indywidualnego.
Odwiedzaj naszą stronę Fundacja Strefa Innowacji
Śledź nas na facebooku: link do strony
Autorka tekstu: Agnieszka Mikołajewska
Life & Talent Coach
Fundacja Strefa Innowacji