Cykl „Jak żyć szczęśliwiej”
Skrót DISC pochodzi od pierwszych liter angielskich słów, określających dany typ zachowań. Każdemu typowi przypisano odpowiedni kolor, kojarzący się z konkretnym stylem zachowania. Dziś omówimy styl, który jest powszechny wśród aktorów i artystów, ale zapewne i w swoim najbliższym otoczeniu znajdziemy kogoś takiego. Omówimy styl inspirujący.
Styl I – inspirujący (inspiring), odpowiada mu kolor żółty
W świecie ptaków styl I to kolorowe, głośne, wesołe, pełne energii papugi. Wszyscy znamy takie osoby, mówimy o nich „dusza towarzystwa”, „sypie żartami jak z rękawa”, „lubi być na świeczniku” czy też „wszystkich zna”. Tak, inspirujący w centrum zainteresowania czują się jak ryba w wodzie. Nie mają kłopotu z występowaniem przed publicznością, jak również z komunikowaniem się. Często budują sieci kontaktów, lubią ludzi, są towarzyscy, otwarci i kreatywni. Potrafią wywierać wpływ na innych i uwielbiają wszystko, co optymistyczne i pozytywne. Kierują się INTUICJĄ i EMOCJAMI. W grupie inspirujący będą dbać o dobrą atmosferę i będą niewyczerpanym źródłem pomysłów.
Ciemniejszą stroną stylu I jest fakt, iż inspirujący boją się utracić zainteresowanie innych, nie znoszą być ignorowani lub nie mieć wpływu. Często są dobrymi rozmówcami, ale w ekstremalnych przypadkach mogą być męcząco gadatliwi. Mają skłonności do przesady, zbytniego uogólniania, ignorowania szczegółów czy skupiania się na sobie. Trudno im też przyjmować negatywne informacje, szczególnie krytykę swojej własnej osoby. Raczej unikają trudnych tematów. Czasem działają zbyt pochopnie, mogą obiecać wiele a potem nie wywiązywać się, gdyż działają spontanicznie i pod wpływem chwili. Ich wyzwaniem zatem będzie dawanie sobie więcej czasu na świadome decyzje, szczególnie w sprawach ważnych, nie uleganie emocjom w każdej sytuacji oraz nauczenie się zdrowego dystansu do siebie.
Aby efektywnie komunikować się z osobami o stylu I, należy przede wszystkim zadbać o swobodną, przyjazną atmosferę, okazać uznanie i nie pomijać takiej osoby. Warto przeznaczyć czas na pogawędkę, nie przechodzić od razu do sedna oraz umieć mówić o osobach i uczuciach.
Jeśli twój styl to styl I
Mniej mów, więcej słuchaj.
Nie reaguj emocjonalnie.
Nie obiecuj rzeczy, których nie możesz dotrzymać.
Bardziej skup się na szczegółach.
Kontroluj dalszy przebieg spraw.
Zanim przejdziemy dalej….
Zrób ćwiczenie:
Czy rozpoznajesz się w stylu I? Jeśli tak, wypisz swoje mocne strony.
Zapytaj najbliższych, co w tobie lubią i co jest dla nich trudne w twoim zachowaniu.
W jaki sposób możesz zarządzać swoimi słabszymi stronami, jak możesz poradzić sobie efektywnie z wyzwaniami zachowań w stylu I?
Jeśli to nie twój styl, pomyśl, kto z twojego otoczenia zachowuje się w ten sposób – jak możesz z taką osobą komunikować się bardziej efektywnie? Co możesz dodać do listy sugestii powyżej?
Zapisz swoje refleksje – najlepiej zapisuj je regularnie – to pozwoli ci wyciągać wnioski i zmieniać swoje zachowania na bardziej efektywne.
W następnym odcinku…
„Cztery style zachowań – cztery źródła, z których możemy czerpać. Styl S”
Tekst powstał na podstawie obserwacji własnych oraz materiałów szkoleniowych Extended DISC Polska.
Agnieszka Mikołajewska
Life i arte coach
Certyfikowana konsultantka narzędzia analizy zachowań Extended DISC